Bram Jansen

Geboren op 9 september 1947 te Arnhem
Lagere school: van Löben Sels school in Arnhem
Middelbare school: Christelijk Lyceum, gym β, in Utrecht
Familie
Getrouwd met Liesbeth Haack, oktober 1972 (overleden in 2009)
Nieuwe partner: Rozemarijn Laan (sinds 2012)
Eerste kind: Lot, 1977
Tweede kind: Wies, 1979
Derde kind: Thijs, 1982
Hobby’s
Scouting, piano spelen, lezen, vogels kijken, roeien, orgel spelen, bergen beklimmen, wandelen, cello spelen ….
Vrijwilligerswerk
- Actie voeren (Waddenvereniging) (jaren ’80)
- Stervensbegeleiding (Humanitas) (jaren ’80)
- School besturen (Jenaplanbasisschool van mijn kinderen) (jaren ’80)
- Vele meerdaagse kloosterwandelingen ontwerpen en leiden in Nederland, België en Duitsland (bureau De Wandelmaat, 2002 - 2012);
de stichting Vrienden van de Wandelmaat opgericht;
twee symposia georganiseerd, in de St. Adelbertabdij (Egmond Binnen) en abdij Sion (Diepenveen) (2005 -2011);
publicatie o.a.: ‘Het geheim van de kloosterwandeling, impressies uit de Eifel’, in: ‘De Kovel, monastiek Tijdschrift voor Vlaanderen en Nederland’, nr. 17, p. 95 – 97, 2011;
- Opvang van dak- en thuislozen (Open Hof, Groningen) (2002 – heden)
- Begeleider van stilte retraites in diverse kloosters (www.woestijndagen.nl) (2012 – heden);
publicatie o.a. : ‘Innerlijke stilte, drager van het leven’, in: ‘Stil…, elf ervaringen’, uitg. Dabar-Luyten, p. 90 – 94, 2014.
Werk
1e baan: Ubbo Emmius Lyceum in Stadskanaal (1972 – 1979)
In die jaren ook - stafleraar, - uitvinder van praktisch schoolonderzoek, - voorzitter van de schoolwerk-plancommissie, - stagebegeleider van RU studenten.
2e baan: Universitaire Lerarenopleiding RU Groningen (1979 – 2002); publicatie o.a. ‘Een bezielende opleidingsactiviteit, studenten werken met basisschool kinderen aan ‘verhalend ontwerpen’’ (samen met E. Reehorst en J. Pruis), in: VELON Tijdschrift voor lerarenopleiders, jg 19, nr. 1, p. 43 – 53, 1998.
In die jaren ook
- actie-onderzoeker / action researcher; lid van het CARN (Classroom Action Research Network); publicatie o.a. : ‘Action Research Networking and Environmental Education in the Netherlands’ (samen met E. Reehorst en R. Delhaas), in: Educ. A. R., Vol. 3, nr. 2, p. 195 – 210, 1995;
- eind jaren ’80 betrokken bij de ontwikkeling van het nieuwe examenprogramma biologie (de WEB); publicatie o.a. ‘Ethologie en vaardigheden’ (samen met vier docenten), deel 1 en 2, in: Bulletin voor het onderwijs in de biologie, nrs. 125 (1990) en 136 (1992).
3e baan: projectleider van drie landelijke projecten t.b.v. de invoering van Natuur- en Milieu-Educatie in het voortgezet onderwijs (1992 - 2000); publicatie o.a. ‘Docenten-netwerken begeleiden, een praktische handleiding’, Uitg. Garant, Leuven/Apeldoorn, 200 pgs, 1996.
Begin 2000: afgebrand, gestopt met werken; in 2002 met regeling afgevloeid.
Levensbeschouwing

Ned. Hervormd opgevoed, belijdenis in Leiden
Jaren ’90: 7 jaar actief geweest met Tibetaans boeddhisme
Eind 2000 – zomer 2001 spontaan een boek geschreven (‘Het leren leven leven, over praktische mystiek’, Uitg. Lannoo, 2002, 227 pgs.) over de gelaagdheid van het menselijk bewustzijn en de centrale plaats van de menselijke ziel
Door veelvuldig bezoek aan kloosters geboeid geraakt door de contemplatieve leefstijl van m.n. Benedictijnen; oblaat i.w. bij de Sint Adelbertabdij in Egmond-Binnen